TV Açık Uyursanız Vücudunuza Ne Olur?

İster en sevdiğimiz diziyi art arda izlemek olsun, ister maçın son dakikalarına kadar uyanık kalmak olsun, çoğumuz yatak odamızdaki televizyonları gecenin geç saatlerine kadar açık tutma eğilimindeyiz. Aslında Ulusal Uyku Vakfı’nın şu anda insanların %70’inden fazlasının televizyona sahip olduğunu bildirmesiyle yatak odasında TV bulundurmak giderek daha yaygın hale geliyor .
Arka planda en sevdiğiniz program oynatılırken sürüklenmek zararsız gibi görünse de aslında yarardan çok zarar veriyor olabilirsiniz. Northwestern Üniversitesi, uyku sırasında orta miktarda ışığa maruz kalmanın bile kardiyovasküler fonksiyonu bozabileceğini ve insülin direncinizi artırabileceğini bildirdi . Ek olarak, 2014 yılında JAMA Pediatrics’te yayınlanan bir araştırma , yatak odasında televizyon bulunması ile çocukluk çağı obezitesi arasında bir bağlantı olduğunu gösterdi. Yani, TV’nizi gece lambası olarak kullanmayı tercih ederseniz, olmasını bekleyebileceğiniz birkaç şey var.

Uyku borcunuz artacaktır

Mayo Clinic’e göre ortalama bir yetişkinin gecede yedi saat veya daha fazla uykuya ihtiyacı var. Geceleri televizyonu çok uzun süre açık tutarsanız, ihtiyacınız olan uyku miktarını tüketmeye başlayabilir ve bunun sonucunda uyku borcu olarak bilinen durumu geliştirebilirsiniz .
Ulusal Kalp, Akciğer ve Kan Enstitüsü, uyku borcunun birikmesinin çok çeşitli sağlık sorunlarına yol açabileceğini belirtiyor. Bunlar arasında diyabet, hipertansiyon, kalp hastalığı ve felç gelişme riskinin artması yer alır. Ayrıca gece yeterince dinlenmediğiniz için gün içinde kendinize zarar verme riskiniz de artar. Uyku borcu, yaşlı yetişkinlerde araba kazalarından kaynaklanan yaralanmaların yanı sıra düşme ve kırık kemiklerle ilişkilendirilmiştir.

Melatonin seviyeleriniz düşebilir

Uyku Vakfına göre televizyonunuzun yaydığı ışık mavi ışık olarak biliniyor ve uykunuz için oldukça zararlı olabilir . Özellikle mavi ışık, vücudunuzdaki uyku-uyanıklık döngüsü olan sirkadiyen ritminizi bozabilir. Endokrinoloji ve Metabolizma Dergisi’nde 2003 yılında yayınlanan bir araştırmaya göre , mavi ışığa maruz kalmak uykunuzu getiren bir hormon olan melatonin üretiminin baskılanmasına neden olabilir. Sonuç olarak, siz yatakta olsanız bile beyniniz gece olduğunu düşünmeyebilir.

Harvard Tıp Okulu’na göre , hastaların hem mavi ışığa hem de yeşil ışığa maruz kaldığı çalışmalarda, mavi ışığa maruz kalanlarda melatonin düzeylerinin iki kat daha uzun süre azaldığı görüldü. mavi ışığa maruz kalan kişilerin beşte birinin uyku kalitesinde bir düşüş gösterdiğini ve üçte birinin de uyku sürelerinin azaldığını gösterdiğini gösterdi.

Beyniniz rahatlayamıyor

İster komedi dizisi ister futbol maçı olsun, TV izlemek beyninizi harekete geçirir . Müzik, sesler ve ışıkların hepsi birlikte çalışarak zihninizi aktif tutar ve sakinleşmenizi zorlaştırır. Norveç’in Bergen kentindeki bilim adamları tarafından 2015 yılında yürütülen bir araştırma , yatmadan önce akıllı telefon ve televizyon gibi elektronik cihazları kullanan ergenlerin daha kısa uyku süresi yaşadıklarını, uykuya dalmalarının daha uzun sürdüğünü ve daha huzursuz uyuduklarını gösterdi. Araştırmaya göre bunun bir kısmı, görüntülenen içeriğin neden olduğu uyarımdan kaynaklanıyor olabilir.
Anchorage Uyku Merkezi’ne göre uyurken televizyonu açık bırakmak uykunuzu bozabilir. Bilinçsiz olduğunuzda bile televizyonunuzdan yayılan sesler hâlâ beyninize süzülmektedir. Ayrıca uykuya dalmadan önce tükettiğiniz görüntüler, dışarı çıktıktan sonra da sizi etkileyebilir. 2016 yılında yayınlanan bir araştırma , yatmadan önce şiddet içerikli medya tüketen kişilerin şiddet içeren rüyalar görme eğiliminde olduğunu ve cinsel içerikli medyayı izleyenlerin sıklıkla cinsel içerikli rüyalar gördüğünü gösterdi. Sonuç olarak çalışma, medyanın uykudayken bile zihnimizi etkileyebildiği sonucuna vardı.

Kilonuz etkilenebilir

Kulağa ne kadar rahatsız edici gelse de, TV’yi açık bırakmak gibi görünüşte zararsız bir şey, istenmeyen kilolar almanıza neden olabilir. JAMA Internal Medicine’de 2019 yılında yayınlanan bir araştırma , televizyon da dahil olmak üzere bir tür yapay ışıkla uyuyan kadınların obezite riskinin arttığını gösterdi. Çalışma, yapay bir ışık kaynağıyla uyuyan kadınların vücut kitle indeksinde %10 veya daha fazla bir artış görebileceğini ve obez olma olasılığının %30 daha fazla olduğunu kaydetti .
Gece ışığı ile obezite arasındaki ilişki , 2023 yılında yayınlanan bir çalışmayla doğrulanıyor . Bu çalışma, gece ışıkla uyuyan kişilerin obeziteye yakalanma olasılığının, gece ışıkla uyuyan olmayanlara göre %40’tan fazla olduğunu gösterdi. Araştırmaya göre, bu sonuca katkıda bulunabilecek birkaç faktör var. Bunlar arasında ışığın sirkadiyen saatimiz üzerindeki etkisi de yer alıyor ve bu da metabolik işlevi değiştirebiliyor. İkincisi, ışığın melatonin üretimi üzerindeki etkisi bir faktör olabilir. Melatonin, uykuyu düzenlemenin yanı sıra, melatonin üretimindeki aksamalardan etkilenebilecek bazı antioksidan ve antiinflamatuar özelliklere de sahiptir.

Hipertansiyon riskiniz artabilir

Mayo Clinic’e göre ne kadar az uyursanız kan basıncınız o kadar yükselebilir. Bu, daha az uyumanın neden olduğu hormonal dengesizlikten kaynaklanabileceği gibi, hipertansiyona ve kalple ilgili diğer sorunlara neden olabilecek uyku apnesi gibi durumlardan da kaynaklanabilir. Ek olarak, 2014 yılında American Journal of Hypertension’da yayınlanan bir araştırma , uyku sırasında kan basıncının ortalama %10 ila %20 oranında düşebileceğini ve uyku eksikliğinin özellikle genç ve orta yaşlı yetişkinlerde kan basıncı düzeylerini doğrudan etkileyebileceğini gösterdi. .
Ayrıca televizyon kullanımı başlı başına yüksek tansiyona yakalanma riskini de beraberinde getiriyor. American Journal of Preventative Medicine’de 2007 yılında yayınlanan bir araştırma , günde dört saat veya daha fazla televizyon izleyen çocukların yetişkinlikte hipertansiyona yakalanma olasılığının, izlemeyenlere göre üç kat daha fazla olduğunu ortaya çıkardı. Ek olarak, Uluslararası Davranışsal Beslenme ve Fiziksel Aktivite Dergisi’nde 2013 yılında yayınlanan bir araştırma , aşırı televizyon izlemenin, diğer elektronik cihazlardan bile daha fazla, daha yüksek sistolik kan basıncı ve daha yüksek kolesterol ile bağlantılı olduğunu gösterdi.

Akıl sağlığınızı etkileyebilir

Ohio Eyalet Üniversitesi’ndeki araştırmacılar tarafından 2010 yılında yürütülen bir araştırma , geceleri TV’nizden yayılan ışığa tekrar tekrar maruz kalmanın beyninizi değiştirebileceğini gösteriyor . Araştırmada araştırmacılar, bir grup hamsteri sekiz haftalık bir süre boyunca uyku döngüleri sırasında loş ışığa maruz bıraktılar. Bu süre zarfında hamsterlerin hipokampuslarında değişiklikler görülmeye ve şekerli suyu reddetmek gibi depresyon belirtileri göstermeye başladı. Bu çalışma, aynı araştırmacılar tarafından yıllar önce yürütülen ve düşük düzeyde gece ışığına maruz bırakılan farelerin de depresif belirtiler yaşadığını gösteren benzer bir çalışmanın sonuçlarıyla örtüşüyordu.
Benzer şekilde Cureus tarafından 2022’de yayınlanan bir araştırma , akıllı telefonlar, dizüstü bilgisayarlar ve televizyonlar gibi cihazlara aşırı maruz kalmanın psikolojik sağlık üzerindeki olumsuz etkilerle bağlantılı olduğunu gösterdi. Çalışma özellikle gece vakti ekran kullanımının ergenler arasında depresyon ve intihar düşünceleri için potansiyel bir etken olduğuna işaret etti.

REM döngünüz bozulur

Uyku zamanımıza yaklaşık bir saat kala meydana gelen hızlı göz hareketi ( REM) uykusu , anıların pekiştirilmesi, duyguların işlenmesi ve beynin gelişimi ( Uyku Vakfı aracılığıyla) için önemlidir . REM uykusu aynı zamanda en canlı rüyalarımızın çoğunun gerçekleştiği yerdir. 2014 tarihli bir çalışmanın bildirdiği gibi, televizyonlar da dahil olmak üzere elektronik cihazların yaydığı ışık, uykunun REM aşamasına başarılı bir şekilde ulaşmamızı engelleyebilir . Bu çalışmada, yatmadan önce elektronik cihaz kullanan hastaların uykuya dalmaları, kullanmayanlara göre 10 dakika daha uzun sürdü. Uykuya daldıklarında çok daha az hızlı göz hareketi yaşadılar. Bu nedenle televizyondan gelen sesler, müzik ve diyaloglar beynimizin tepki vermesine neden olarak bizi daha derin, daha dinlendirici bir uykuya dalmaktan alıkoyabilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

x